Får det lov att vara en sko?

Min kära korridorsgranne verkar ha haft en vild natt. Hans skor stod i kylskåpet tillsammans med en halväten kebabrulle. Hur och varför de hamnat där är jag mycket nyfiken på att få veta.
Idag har vi faktiskt 10 grader i skuggan (!) och jag har vart ute och promenixat vid Nydalasjön och det börjar faktiskt komma enstaka gröna fläckar här och där.

Håller för övrigt just nu att att kolla på "Dokument inifrån" som går i repris. Avsnittet handlar om våld mot barn, när vuxna agar barn och kommer undan med det. De tar upp flera exempel, bland annat ett fall som uppmärksammades för ett tag sedan när en 70-årig pensionär gav en 12-åring en ordentlig örfil för att han cyklade i en park. Media reagerade och tog ställning för att mannen gjort rätt, att barnet "förtjänade" slaget eftersom att han var olydig. Hela Sverige ställde sig bakom mannen och tyckte att man minsan måste kunna säga ifrån när de bråkar. Jag kommer ihåg själv att jag tyckte att "pfft, ungen förtjänade det säkert". Vad media bestämde sig för att utelämna var att pojken hade lytt mannen och börjat gå därifrån då pensionären började jaga honom och utdelade ett ordentligt slag. Mannen blev hyllad som en hjälte och pojken som en skurk. Han blev dömd för ringa misshandel och fick böta 3500 - som han inte ens själv betalade utan svenska folket skickade honom pengar. Ett annat fall där en pappa misshandlar sin dotter genom att knäa henne i magen och utdela slag för att hon inte lämnar ifrån sig sin mobiltelefon. Misshandeln blev dömd som ringa eftersom att "Pappan gjorde det i uppfostrande syfte, att hon ville ju inte lyda".

Omvänt tar de upp ett fall när en elev ger en lärare en örfil. Han dömdes till ungdomstjänstgöring. Sverige och sveriges folk tycker alltså att det är helt okej när en vuxen slår ett barn, men när ett barn slår en vuxen ska det straffas ordentligt. Jag rekomenderar verkligen avsnittet, man får sig en tankeställare. Det går att se på SVT Play, länk dit följer nedan:
Dokument inifrån - "Hon ville ju inte lyda"

Just nu vill jag bara vara ute och skrutta i skogen på en ponny! Saknar att vara ute i stallet och pyssla med lilla knäpp-ponnyn. Får dock se om det blir någon ridning i sommar. Till veckan är det i alla fall bestämt att jag ska fara och införskaffa mig en ny telefon eftersom att min håller på att ge upp nu, men idag ska jag fara och träffa Emma och lurvtussen Agnes! :)


Lite bilder från förra våren





Kommentarer
Postat av: Christine Andersson

Lät som en trevlig fest din granne vart på :D. Undrar hur man mår dagen efter...

2010-04-11 @ 14:43:32
Postat av: Sara

Haha ja! Av dunk-dunket att döma var den nog i hans rum med :P Har dock inte sett till honom än

2010-04-11 @ 17:27:48
Postat av: Freja

Extra fräscha skor! + Kebabsmak. Kan du inte testa att få honom bjuda in dig till en trevlig middag med avgassmakande biffar också. Kom ihåg att ta med spypåsen också. x'D

2010-04-13 @ 17:44:53
Postat av: Sara

Freja; Ptja, varför inte, det kanske kan bjuppas på lite ketchup med med tanke på att det är ketchup-mannens skor. Spy-påse är nog inte en heldum idé heller! :P

2010-04-13 @ 18:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0